#recenzia: Francine Riversová: Ozvena v tme

Zverejnené: 29.05.2017 14:53:39
Kategórie: Recenzie na cestaplus.sk

Trilógia V znamení leva má svoje pokračovanie v tejto druhej časti. Niektorí už možno na ňu aj netrpezlivo čakajú. Ako bude pokračovať príbeh, keď na konci prvého sme vlastne prišli o hlavnú hrdinku?

Francine Riversová je však veľmi šikovná autorka a podarilo sa jej zrekapitulovať hneď v úvode atmosféru doby, základné konflikty, charaktery hlavných postáv a vzťahy medzi nimi. Preto ak sa kniha dostane do rúk niekoho, kto nečítal prvú časť, vie si bez problémov vychutnať aj druhú. Prezradím aj to, že našla spôsob, ako vrátiť hlavnú hrdinku do hry. Mohlo by sa zdať, že ide o veľkú náhodu, ale Riversová ju podala presvedčivo a uveriteľne.

Opäť sa teda dostávame do minulosti, do čias Rímskej ríše, keď kresťania ani náhodou nemajú slobodu vo viere. Historické opisy a rozprávanie sú veľmi detailne prelúskané, vidno, že autorka si tému dosť naštudovala a postavy konajú podľa charakteru vtedajšej doby. Panuje tu ich zhýralosť, túžba po moci, majetku, nevyhneme sa krvavým opisom z arény, viere v antických bohov... a pri tom všetkom sa prediera záblesk nádeje v podobe silného svedectva kresťanky Hadaše.

Hlavným motívom ostáva láska dvoch hlavných hrdinov, Hadaše – otrokyne a Marcusa – bohatého mladíka z váženej rímskej rodiny. Čelia však mnohým prekážkam, aby sa vôbec mohli stretnúť, nieto ešte prežívať nejakú romantiku ich vzťahu. Príbeh je tak popretkávaný ďalšími postavami, ktoré im spôsobili odlúčenie, neodpustenie, hľadanie pravdy a nakoniec aj zázraky.

Kniha prináša mnoho silných momentov. Autorka ich neraz detailne, až naturalisticky opisuje. Nebojí sa vojsť ani do arény plnej krvi, do rán ľudského tela a duše. Chorobné stavy postáv si tak čitatelia doslova môžu zažiť akoby na vlastnej koži a bolesť či nešťastie prežívať s nimi. Zároveň je však vždy prítomná aj nádej. V podobe viery hlavnej hrdinky je tak po celý čas cítiť Božie vedenie, pomoc a blízkosť Pána Ježiša a vnuknutia Ducha Svätého. Jedna malá, jednoduchá dievčina – a svojím svedectvom, hlásaním evanjelia robí prevraty v životoch ľudí. A Boh si to s radosťou používa a robí jeden zázrak za druhým.

Príbeh, ktorý opisuje život prvých kresťanov v Efeze, je inšpirovaný skutočnosťou, čo napokon autorka aj vysvetľuje v závere knihy. Dalo by sa povedať, že ide o umelecké podanie evanjelia.

Rozsiahly príbeh si môžu vychutnať nielen milovníci histórie, romantiky, ale aj tí, ktorí sa tešia na povzbudenie v podobe Božích zásahov, biblických motívov či dokonca priblíženia sa k miestam, kde pôsobil Ježiš. Striedajú sa tak akoby dva odlišné svety, dva spôsoby žitia a chápania nadpozemských vecí. Ich kontrast len zviditeľňuje, že skutočná láska sa nedá žiť bez prijatia Boha do života postáv.

Odkazy na produkty

Zdieľajte tento článok